søndag 7. januar 2018

Metoo



Det er ikke lykkelige sosiale medier gjør oss, men mer virkelige. Da jeg begynte å bruke Facebook i 2007 var Facebook bare et sted hvor en fikk kontakt med gamle venner, min andre venn på Facebook var en gammel klassevenn av meg ikke hadde hatt kontakt med på over 20 år. 

De sosiale mediene har utviklet seg fra den gang. Hva hadde metoo vært uten sosiale medier? I metoo har kvinnene rettet seg opp, og sett fandenskapet rett i øynene. De sosiale mediene har snudd maktallianser opp ned, og dette vil påvirke hvordan vi oppfører oss. Når gamle griser må stå fram på TV, og gråte sine tårer eller krokodille tårer. Verden har blitt forandret.

Det en skulle tåle for et par år siden, har blitt fullstendig uakseptabelt. Aldri mer skal vi måtte tåle en humor som er bare morsom blant gamle og unge griser. Vi krever en oppførsel som ikke innebærer, en folkelig tone som innebærer stort sett bare antydninger om sex. Men samtidig bør en ikke bli for nærtakende, for en del av denne være måten er jo morsom også, mulig sosiale medier har også forandret humoren vår. 

Verden forandrer seg, og det gjør vi også. Den teknologien vi omgås i hverdagen, kan være veldig komplisert, men det er jo ganske brukervennlig, så det tar jo ca bare en halvtime å lære. Folk med manglene datakunnskaper kan lett være konger inne på nettsteder som de kan bruke. 

Noen vi kanskje tro et en skal ha nettvett og forsiktige med hva men gjør på sosiale medier.  Faktisk er det noen som sier med stolthet at det hadde jeg aldri gjort på Facebook, om 5 år gjør de det.  For meg virker det som om menn er mest skeptiske til sosiale medier, og siden det er menn med makt som med stolthet kan si at med sosiale medier virker useriøs, og dette trodde enkelte på før, men det gjør vi ikke lenger.

Det offentlige Norge var veldig skeptiske til å bruke sosiale medier, nå er jo det snart slik de kommuniserer med brukere og befolkningen på. Men flere av de offentlige initiasjonene burde muligens burde sosiale medier mer i omtalebyggingen.  Med de sosiale mediene kan en jobbe systematisk med omtalebygging. Det er klart at hvis den sosiale hjernekisten en har er stort sett handler om sexhumor, og å gjøre morsomheter av andre, er dette umulig å sosiale medier. Da kommer det nemlig tilbake til avsenderen.  

Denne økte bruken av sosiale medier påvirker oss, men personlig tror og håper jeg at det som er grunnlaget for metoo er to delt:
·         Menns dårlige oppførsel, som de mener er morsomt og har gitt dem makt
·         At kvinner har i en årevis gjennomført en stille revolusjon innen utdanning
Dermed kan en forstå at sosiale medier, gjør oss mer synlige og en fin måte å eksponere oss på. Men når kvinner slår seg sammen mot denne ukulturen, og få slutt på det med to ord: ME TOO, viser den makten en har på de sosiale mediene.