søndag 26. februar 2012

Broen:


Folk er alltid mer enn det du ser, og ofte helt ulike enn det du tror. Jeg for eksempel er et av de mest sjenerte menneskene jeg kjenner. De fleste som kjenner meg vil nok ikke tro meg når jeg sier dette.   Under den åpne overflaten, har jeg et lukket indre liv. Dette tror jeg alle har. Vi alle forandrer oss ut fra de rollene vi har i øyeblikket, og vi tar gjerne på oss  de rollene som mangler i de ulike settingene.  Vi glir ut og inn av roller ut fra hvilken status vi har for øyeblikket. Dette gjør vi uten noe spesielt problem  fordi de fleste har en hvis omstillingskompetanse.

Når jeg ser på tv-serien ”Broen” ser vi en politidame helt uten empati for andre mennesker. Tilsynelatende virker hun  utrolig vellykket.  Pen, god jobb, dyktig i jobben, men mangler alt av mellommenneskelig forståelse.  Dette viser de i serien er et problem, hvordan hun angriper andre og hvordan hun fungerer sammen med kollegaer. Det er henne jeg synes som gjør serien spennende, hvordan hun reagerer på de ulike settingene.  De setter fingeren på et problem i samfunnet, det må være jobber for dem som sliter sosialt. Vi lever i et samfunn der vi skal ha god utdanning, være dyktige i jobben,  vi skal være kule og morsomme å være sammen med og vi skal ha en omstillingskompetanse.    

Bør ikke mennesker som ikke inne har alle disse ulike egenskapene også kunne fungere i et yrkesliv. Vi lever i dag i et samfunn som gir oss goder hvis vi ikke fungerer, men ønsker ikke de fleste å bidra. Jeg må bare si det jeg synes at denne serien setter en person på et problem i samfunnet i dag. Ved å ha et inkluderende arbeidsliv, mener jeg kunne vært med på å berike hverdagen til den enkelte. Folk er jo alltid mer enn det du ser, og dette er viktig å huske på når vi treffer andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar