tirsdag 1. mai 2012

Kom mai du skjønne milde:


Ja, kom kjære mai med sol, is og eksamenstid. Nå er det bare til og forbrede seg til eksamen, og andre oppgaver som må gjøres unna før sommeren. Det er faktisk en ganske hektisk tid, men hvem bryr seg om det, når det er  mai.

En skotte jeg kjente en gang påsto at  i Norge hadde de alle helligdagene i mai, fordi det var da Norge var på sitt vakreste. Det er faktisk sant i mai er Norge vakkert, ja i mai tar landet på seg søndagsklærne hver dag.

Denne første mai, blir en spesiell første mai, det er vel første gangen arbeiderbevegelsen hever sine faner og går i tog etter angrepet. Dermed blir det også en trist første mai, siden tankene våre vil gå til alle de som opplevde det forferdlige 22.07. 2011.

Så i dag kan vi alle synge med på ”Kom mai du skjønne milde”, og håpe at dette blir en sommer uten den store dramatikken, men en sommer full av kjærlighet i kjærlighetslandet.

 

Kom mai du skjønne milde

Tekst: D.Jæger
Mel: W.A.Mozart

 
Kom, mai, du skjønne, milde,
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai, hvor gjerne
gad jeg i marken gå!
 
Om vint'ren kan man have
vel mangt et tidsfordriv;
man kan i sneen trave -
å ja, et lystig liv!
Men når seg lerken svinger
mot sky med liflig slag,
på engen om å springe -
det er en annen sak!
 
Kom derfor, mai, du milde,
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai, hvor gjerne
gad jeg i marken gå!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar