tirsdag 25. desember 2012

Velkommen 2013


Nå har det gått er helt år, dette året har vært litt slik jeg trodde det skulle bli, men det har også skjedd saker og ting som jeg ikke hadde trodd. Marianne besto norsken, hun har nå begynt å studere engelsk, og Caroline har begynt på videregående skole.  Jeg har begynt å tenke på å studere nye fagområder: Gestaltterapi og journalistikk. Selvsagt har jeg bekymret meg mye over bagateller over året som har gått. Men livet har gått videre på godt og vondt.

Jeg elsker tanken på at vi har et nytt år foran oss, med massevis av muligheter. Det er som en ny begynnelse her i livet. Det er vi som skal gi det nye året innhold, og kanskje gjøre vår del  for at verden skal bli litt hyggeligere. Året er for kort til og ikke prøve å hygge seg mest mulig.

Neste år tror jeg blir nok så annerledes. Jeg tror hverdagen min vil bli helt forandret, og jeg vet ikke om jeg vil like det. Selvsagt kommer mye til å være stabilt, men jeg tror dette er forandringensår. Sannheten er nok at 2012 var forandringensår, men de største forandringene vil tilsynelatende skje i 2013. Jeg er spent på hvordan forandringene vil påvirke meg som person, og ikke minst om jeg har valgt rett.

Sartre mente at vi var dømt til frihet, og at livet former seg etter våre valg.  Problemet med å velge er at en må ta valg uten sikkerhetsnett, og vi vil aldri få svar på om vi har valgt rett. Tilfeldighetene satt i et system er en måte en kan beskrive livet mitt på. Jeg har tatt sjanser uten sikkerhetsline, og jeg har feilet, men jeg har reist meg igjen. Andre ganger har jeg tatt kloke valg som har vært med på å forme livet mitt positiv. Det er noen ganger en ikke ser konsekvensene av valgene før det har gått lang tid, og man ser ikke hvordan et uskyldig valg kan gi store konsekvenser, for eksempel at en velger å gå innom den puben den ene ganger gjør at en treffer den store kjærligheten. 
 
Jeg tror 2013 kommer til å bli et godt år for meg og mine, og det kommer nok til et år som består hovedsakelig av hverdager og hverdagsaktiviteter. Profesjonelt håper jeg å gjøre en god jobb, og få betalt det jeg fortjener. Jeg håper også at jeg benytter hver dag til å gjøre livet litt bedre for andre. Men ført og fremst håper jeg at jeg kan gjøre gode valg i 2013 som gjør livet litt bedre å leve.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar