søndag 23. juni 2013

Den magiske klossen LEGO


Denne dagen har begynt tidlig med å leke med LEGO sammen med minsten. Vi koste oss sammen meg å bygge og bygge. Etter hvert trakk jeg meg tilbake, og hun fortsatte å bygge. Resten av familien sover nå, og jeg kan gi all min oppmerksomhet til minsten.

LEGO er en fantastisk oppfinnelse, det kan stimulere barnas evner til å tenke kreativt, men samtidig har LEGOen  sine begrensinger. Det er jo slik livet er tankene våre er frie, og vi kan tenke ut mange ulike og lure tanker, men skal vi kunne gjøre noe med de vi alltid ha rammene rundt som kan begrense våre tanker til å bli virkelige.

Jeg lurer på om den danske snekkeren Ole Kirk Christensen viste hva han hadde funnet opp inne på hans snekkerverksted i Billund. Det begynte som treklosser i 1920, og har selvsagt utviklet seg videre til den LEGOen vi kjenner i dag. Jeg lurer på om han forsto hvilken fantastisk oppfinnelse han hadde gjort denne dagen. De valgene han gjorde den dagen, har påvirket barndommen til mange.

Mine små jenter vil vel påstå at Prinsesse LEGO er den beste LEGOen. Andre vil kanskje påstå at andre typer LEGO er de beste, men mine små piker er ikke i tvil. Samtidig kombinerer de lastebil og annen LEGO, mens de leker med Prinsesse LEGO. Dermed blir det ikke så kjønnsbestemt som det tilsynelatende kan virke.  For eksempel Askepott LEGO figuren sitter nå lastebilen, og Hello Kitty figuren sitter i prinsessevognen, her gjelder ingen regler. Barna mine lager seg små historier, og leker med figurene som det er små dukker.

Med dette kan en forstå at dette er sunne leker som stimulerer til bygging, deretter å leke og fortelle historier. Barna kan bruke hele sin fantasi, og i deres fantasi er fri for begrensninger. Dette mener jeg kan stimulere til ny tenkning senere i livet.

Det som er så fantastisk med LEGO er at det er i endring, og LEGO har også hatt evnen til å forandre  seg. De har også ulike typer LEGO klosser, slik alle barn kan finne en LEGO som passer for dem. I LEGO verden er plastic fantastic, og vi elsker disse klossene i plast. Disse klossene som er magiske når barn for bestemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar