fredag 7. oktober 2011

Livet er herlig

Jaaa, det er nettopp det livet er. Jeg velger at livet skal være herlig, og hokus pokus  det blir herlig. Er ikke det fantastisk.
Selvsagt kunne livet, og ikke minst denne dagen, vært pyton, hvis jeg hadde bestemt meg for det. Jeg nevner bare noe av det teite som har skjedd i dag. Ettåringen holdt meg våken store deler av natta. Det er bare til å se ut av vinduet, vi burde kanskje ha begynt å bygge på arken. Det er altså ingen problemer med å være negativ.
Men når historien om meg skal fortelles videre velger jeg at den skal fortelles positivt, med mye latter og godepoenger, spesielt de tragiske delene.
Eksistensialismen mener at vi alle former livene våre ut fra valg. Det er klart at vi alle gjør kloke og teite valg. Vi kan faktisk velge å la være å velge, men da tar en jo også valg. De gode valgene kan en nyte, og de ukloke valgene fører nok til noe godt det bare tar litt ekstra tid.
Vi har det bra, vi lever jo i et av verdens rikeste land. Det er mer sannsynlig at vi spiser oss i hjel, enn at vi dør av sult. Vi har også en godt utbygget velferdsgoder , og det er bra. Vi vet aldri hvor tid vi kan få bruk for velferdsstaten. Det rare er at det finnes individer som bare klager og syter. Klart det finnes folk her også, som har god grunn til å klage, men jeg tror ikke det er disse som klager mest.
Jeg tror at de som klager mest har valgt å ha en negativ holdning. Uansett hvor godt de hadde hatt det ville de ha klaget.
Livet er herlig, og dagen  i dag er god, men morgen dagen blir nok enda bedre. Det beste av det beste er at det er snart helg, og at denne helgen skal bli full av muligheter og valg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar