Noen
ganger synes jeg det er vanskelig å bruke rette begreper på andre mennesker og
systemer. Men jeg synes det er utrolig
viktig å bruke rett begrep, siden det påvirker synet vårt på andre hvilke
begreper vi setter på dem. Det kan også påvirke holdningene våre, som igjen kan
påvirke handlingene våre. Dette mener jeg er viktig når en tenker på det etiske
rundt mennesker.
Jeg
har for eksempel problemer med å se min familie som mine kunder, som jeg skal
selge meg til. Noen mennesker elsker vi helt betingelseløst. Derfor synes jeg
det er feil å blande inn økonomisk terminologi på alle områder blir helt feil.
Jeg
som lærer skal gi studentene mine kunnskaper, ikke nødvendigvis selge meg selv
som formidler. Derfor har jeg problemer
med å se studentene mine som kunder, men derimot synes jeg at det er
lettere å tenke på næringslivet som ansetter våre studenter som kunder. Det er
jo de vi ”selger” produktet vårt til.
En
kan også forstå hvorledes holdningene til våre er en del av vår kompetanse.
Hvis det er en sammenheng mellom holdninger og handlinger, vil man kunne forstå
behovet for opplæring i holdninger for å unngå uønskede handlinger i
organisasjonen.
Dersom
det ikke er noen sammenheng mellom holdninger og handlinger, vil det være
unødvendig å jobbe aktivt med medarbeidernes holdninger. Dermed synes det
vesentlig at en, når en ønsker å jobbe aktivt med holdningene til
medarbeiderne, gjør dette fordi man mener det er en sammenheng mellom
holdninger og handlinger.
Ut
ifra dette kan man forstå det å jobbe med holdningene til medarbeiderne er med
utvikler det praktiske arbeidet til medarbeiderne. Siden oppfatningen om
medarbeidernes holdninger påvirkes av deres handlinger. Derfor bør lederne være
bevisste på hvilke holdninger og signaler de sender til medarbeiderne. Jo mer
ønskede holdninger medarbeiderne har, jo mer dygdige medarbeidere.
Det kan altså være en sammenheng mellom hvordan brukere og pårørende opplever
organisasjonens holdninger ut fra del-kompetansen til den enkelte medarbeider.
Dette viser hvor avhengig organisasjonen er av den enkeltes medarbeiders
holdninger.
Den terminologien vi bruker sier mye om oss, og ikke
minst om hvilket menneskesyn vi har. Det er også klart at termologien sier også
noe om makt. Selvsagt har en kunde helt
annen makt enn en pasient eller en biomasse.
En kunde vil ha en helt annen valg mulighet, siden det å være kunde
innebærer å kunne velge mellom ulike selgere, enn en pasient eller en biomasse.
Som kunde har en rett til valg, men når jeg er pasient overlater jeg min skjebne
legenes hender.
Det er altså ikke tilfeldig hva vi velger å kalle
våre medmennesker, og jeg synes at vi bør kanskje reflektere over hvordan vi
omtaler våre medmennesker og hvordan vi ønsker at profesjonelle yrkesutførere
bruker når de omtaler oss: Kunder,
pasienter, brukere eller biomasse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar