Nå sitter jeg å hører på en lege om hvor grusomt det er at
medisinske spørsmål drøftes i den offentlige debatt, med språk hentet fra
økonomien. Denne legen mener at dette er helsearbeidernes skyld. De godtok dette
språket, uten debatt.
Han mente at helsearbeiderne skulle ha for 10 år siden, vært
sterkere, og vært mer lojale ovenfor for eget fag.
Helsearbeiderne tok ikke ansvar. De gikk ikke ut og presiserte
deres fag og deres språk. Altså de tiet, og den som tier godtar.
Lærerne derimot godtar ikke å bruke det økonomiske språket i
deres fag. De gangene noen prøver seg på dette ler lærerne, og diskuterer dette
høgt. Samtidig godtar de det ikke. Pedagogikk er pedagogikk, ikke økonomi. Dermed blir ikke denne termologien brukt i skolen.
Under krigen nektet lærerne å undervise slik okkupanten
ville, helsearbeiderne derimot godtok det okkupanten befalte. De godtok det med
å holde kjeft, de tiet, og gjorde jobben sin. I motsetning til lærerne som
nektet å jobbe.
Dette er kanskje den største forskjellen på skolen og
helsearbeiderne. En helsearbeider skal ha brukerne i fokus, men lærerne har
faget i fokus. En lærer vil ikke være illojale ovenfor faget, for å tilfredsstille
lederne eller brukerne. En skoleleder vil alltid tenke fag før ledelse, fordi
han/hun vet at lærerne ikke godtar noe annet.
Ut fra dette mener jeg at helsearbeiderne må gå inn i seg
selv, og si at vi har selv vært med på å innføre denne nye termologien. De tok ikke opp den verdidebatten, som denne
termologien har, og dette er helsearbeiderne sitt ansvar, ikke økonomene. Dermed
kan ikke helsearbeiderne klage over økonomens inntok helsevesenet, men de kan
takke seg selv. De tok ikke den aktive
debatt, om det å være lojal ovenfor faget, framfor ledelsen og brukerne.
Snakker en med en helseleder kan det hørers ut som en
snakker med en bedriftsøkonomi, men snakker en med en rektor, eller en annen
skoleleder, snakker en med en pedagog.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar