Ingenting er som fordommer. Fordommer er noe de fleste av
oss har mer enn nok av, selv om vi ikke ønsker å ha noen. De fleste fordommer
er ganske uskyldige, og noe vi må bare leve med. Jeg kjenner noen som påstår at
de ikke har fordommer, og sannheten er at de har så utrolig mange fordommer,
men livsløgnen sier at de ikke har det. Jeg har respekt for livsløgner, og
mener at dette er noe en skal være forsiktige å kødde med.
En av de store fordommene vi har nå er at den norske allmenndannende
skole er så dårlig, dette er blitt et faktum på grunn av de nasjonale prøvene.
Det media glemmer er at vi tilhører den germanske skoletradisjon, der dannelse
annen kunnskap er også viktig, i motsetning til den anglikanske tradisjon der konkrete ferdigheter
i for eksempel matematikk er det viktigste.
I sommer opplevde jeg at mine fordommer, stemte utrolig godt
med virkeligheten. Spesielt med tanke på hvordan for eksempel hvordan russere, engelskmenn
og vi fra Norden. Dette kan komme av at
jeg også har behov for å få bekreftet mine personlige fordommer.
Vi fra Norden er faktisk de jeg ler mest av, der vi løper
rundt og tar hensyn, og finner oss i alt mulig, bare vi har det fred og
hyggelig rundt oss. Samtidig opplever andre oss som temmelig uhøflige, fordi vi
ikke takker, har problemer med køkultur og det vi oppfatter som høvelig
oppførsel, mener andre at det er ufyselig. Jeg forsto på ferien hvorfor Norden
ikke blir beregnet som herrefolk. Nei, for vi er en gjeng av fattige som tilfeldigvis
har blitt veldig rike, og vi løper rundt og er tjener for alt og alle. Vi vil
jo muligens mene at vi er hjelpsomme og hyggelige. Men mine fordommer blomstret også ovenfor de
landene som jeg vil definere som herrefolket, og med herrefolket mener jeg de
tidligere stormaktene.
Jeg lurer på om slike charterferiesteder er steder, der vi
alle kunne lære om våre ulike kulturer.
Nei, vi er jo på ferie, ikke på sosialantropologisk feltarbeid. Vi er muligens
litt interesserte i å lære litt om det landet vi er i, men ikke i alle andre
land. Det er klart vi holder oss sammen med våre egne, og det vil si vi fra
Norden, er kun med andre fra Norden. Klart dette har sine fordeler, mine barn
blir gode til å forstå andre fra Norden, og på grunn av dette blir de bedre i
norsk.
Den fordommen som jeg har lært meg de siste årene forsvant, nemlig
den fordommen vi har lært av resultatene av de nasjonale prøvene om at den
norske skolen ikke fungerer. Dette er bare tull og tøys, når en ser på svømmeferdighetene
til nordmenn i forhold til andre, har vi gode svømmeferdigheter. Blant annet
kan nesten alle nordmenn, svensker og dansker svømme, og vi er gode og skolerte
svømmere. Dette er fordi vi har god svømmeopplæring på skolen.
I ferien hadde jeg en liten svømmeskole for britiske damer,
og de hadde ikke noen svømmeferdigheter, de var også redde i vann. Disse ble
ikke noe spesielt gode svømmere etter to dagers kurs hos meg. Jeg lære noen av barna lærte faktisk å svømme litt, men de
var ikke redde.
Dette viser at den norske skole fungerer, den lærer hos det
som er viktig, med at den har fokus blant annet god svømmeopplæring. Her hvor
vi bor er blant annet kulturskolelærerne med på musikkundervisningen, og målet
er et alle skal kunne lære å beherske og få gleden av et instrument. Dette er å
danne menneske, dannelse fagene er viktige i den norske skole, og det er det som
gjør den til en god skole.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar