søndag 12. juni 2011

Vi den tause gruppen i det norske utdanningssystemet

Vi er mange, vi er mest kvinner , vi har høyutdannelse, vi har gjerne familie, selvsagt er vi i fullt arbeid og kveldene bruker vi til å studere. Dette er en taus gruppe i det norske utdannelsessystemet , nemlig vi som tar fag istedenfor et håndarbeid.  

I min barndom tok de fleste en utdannelse, også fikk en seg jobb og en ble gjerne i samme jobb til en gikk av med pensjon.  I det postmorderne samfunnet som vi lever i, vil vi også utvikle oss ved hjelp av mer input og vi er mindre tro mot vår arbeidsgiver. Jeg kan forstå at enkelte arbeidsgivere føler det som en trussel når medarbeiderne velger å begynne på en ny utdannelse.  

Denne voksende gruppen tar ikke utdannelsesinstitusjonene noe hensyn til når de planlegger skoleåret. Istedenfor legger de til arbeidskarv, og at en skal være tilstedet minst 80% av undervisningstiden. Disse arbeidskravene gjør det vanskelig for oss å fullføre den ordinære undervisningen. Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere utdanningsinstitusjoner ikke legger mer til rette for denne voksende gruppen av studenter, og at ikke politikerne ser hvilken ressurs vi er. Det er klart at Folkeuniversitetet,  NKS og NKI er bra utdannelsesalternativer for oss , problemet med disse er at det koster en del penger.

 Vel, vel alle hobbyer koster penger. Men er det ikke i samfunnetsinteresse  at en velger å ta videreutdannelser, eventuell nye utdannelse. Bør ikke dagens universiteter og høgskoler innse at dette er  en gruppe som de bør ”skreddersy” et utdannelsestilbud til.

I et samfunn der alle har tilgang til PC, kan skolene legge ut for eksempel forelesningene på nettet og oppgaver. En tilleggs bonus er at da vil vi som bor i distriktet få samme mulighetene som de som bor i byene. Dermed kan en oppbreddholde bosettingen i distriktene.  Utdanningsinstitusjonene bør se mulighetene, og ikke hindringene for å kunne gi denne gruppen et godt nok tilbud.

Jeg synes vi er heldige som lever i denne postmordernetid, men vi må  se utfordringene som morgendagen bringer som muligheter, ikke ødelegge dem med alle mulige arbeidskrav for å kunne ta et fag på universitet eller høgskole.

1 kommentar:

  1. Dette har jeg fundert masse over selv!
    Jeg tok min utdannelse på høgskolen på stord og pendlet og stresset og slet meg ut på å ta utdanningen som jeg ville ha. Tenk om bare 1/4 av forelesningene kunne jeg ha gjort hjemme, det hadde jo vert himmel! Jeg begynte pendlingen klokka 5 på morningen og var ikke hjemme igjen før klokka var 8 på kvelden. Jeg fikk lest en god del på båt og buss, men jeg hadde ikke tid til en jobb utenom. Det koster jaggu mye penger å reise til og fra skolen på denne måten også. Dette vet vel du mye om :)

    SvarSlett