onsdag 26. oktober 2011

Barnehagen:


Nå forsvant to rosa jenter ut av døren, på veg til barnehagen. Når de kommer til fram, vet de hvordan dagen vil være, med barnehagens rutiner. Klart de gleder seg til å leke hele dagen på jobben deres. Jeg tror jeg har barn i verdensbeste barnehage, som består bare av ansatte som er glad i de små menneskene.

Jeg har ofte lurt på hvilket tilbud jeg kunne ha gitt jentene hvis jeg ikke hadde hatt dem i barnehagen. Stort sett tror jeg dagene hadde blitt brukt til å sitte på lekeplassen, å se på barna leke. De ville ikke blitt kjent med andre barn, fordi de andre barna er opptatt med å jobbe nettopp i barnehagen. Jeg hadde sikkert også kjedet vette av meg, og dette hadde gitt barna en sjelden sur mamma.

Jeg kunne jo selvsagt ha brukt den åpnebarnehagen, som er et godt alternativ for hjemmeværende barn. Men her som jeg bor er den kun åpen en gang i uka. Dermed ville jeg kun ha gått i denne en gang i uka, resten av dagene hadde nok mor vært sur.

Jeg tror også at barna har godt av de faste rutinene,  treffe de andre ungene.Jeg hadde ikke klart å gitt barna de samme gode rutinene som de gjør i barnehagen. Der lærer de seg å sosialisere seg, men de har det også gøy samtidig. De utvikler seg både sosialt og for mer kunnskap i løpet av barnehageåret. De ansatte er flinke til å ta barna på tur, og de lærer  ikke klage når de må gå.

For mine barn er barnehagen det aller beste alternaive, og de skal være lykkelige over at deres mor ikke er hjemme med dem. Derimot har de faste rutiner, dagen er forutsigbart, og de har en mor som gleder seg til de kommer hjem fra barnehagen. De har en mor som har sett fram til alt vi skal gjøre sammen når de kommer hjem fra jobb.

For noen av oss mødre er barnehagen et godt alternativ som gjør oss til bedre mødre, og vi for gladere og lykkeligere barn. Men det er klart  at for noen er det et godt alternativ å være hjemmeværende. Heldigvis er vi alle ulike, og har ulike behov.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar