De ordene vi velger å bruke påvirker synet vi har på
våre medmennesker. Det spiler en rolle
om en kaller dem for klienter, pasienter, brukere, medlemmer, beboere eller
gjester. På sosialkontorene hadde de klienter, og på trygdekontoret hadde de medlemmer. Jeg aner ikke hva klientene/brukerne/medlemmer/gjester
blir kalt på NAV, trolig brukere. Men jeg frykter at de kaller brukerne for
klienter. Jeg vet at ordet brukere blir ofte bruk for en vil ha et nøytraltord,
men klinger ordet brukere positivt?
I det gamle trygdesystemet så de oss som medlemmer
av folketrygden, og dermed var vi medlemmer. Dermed ble det selvsagt at alle
kunne gå på trygdekontoret. Dette var jo penger som politikerne hadde bestemt at vi hadde krav på
innen visse kriterier.
Når jeg en sjelden gang ligger på et sykehus, vil
jeg heller bli kalt for gjest enn pasient. Dette tror jeg også gjør noe med den
rollen vi har for øyeblikket. Jeg tror også at dette vil kunne påvirke
personalet holdninger til meg.
For meg personlig har både ordene pasient, klienter
og brukere en negativ klang, men ord som medlemmer og gjester forbinner jeg med
noe positivt. Det er jo klart har en positiv
oppfattning av egen rolle påvirker hvordan man utøver rollen.
En skulle tro at offentligekontorer, for eksempel Nav har som en av hovedoppgavene å skape empowerment hos klientene/brukerne/medlemmer/gjester. Dermed bør de Nav ansatte tenke igjennom hvilket ord en
velger. Dette gjelder selvsagt også alle som jobber med mennesker, spesielt vi
som jobber med å bygge opp empowerment i andre. Siden ord
skaper empowerment.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar