Noe av det mest kjedlige jeg vet om her i verden er
å være nettopp eksamensvakt. Det beste ville ha vært å bruke denne tida til noe
fornuftig. Men det greier ikke jeg. Jeg ser studentene sitter så fint og arbeider
med eksemen. De virker voldsomt målbevisste. Ja, de har alt hatt faget i tre
semestre. Det er ikke rart de går sitt beste for å bli ferdige.
Jeg husker da jeg for mange år siden trodde at jeg
hadde min siste eksamen, synes jeg faktisk at det var noe trist. Dette var
selvsagt bare tull. Da jeg selv hadde
eksamen denne uka, visste jeg at dette blir sikkert ikke min siste eksamen.
Livet er langt, lysten til å lære er stor, men for meg er det å bli vurdert en
motivasjonsfaktor.
Vurdering er kanskje noe vanskelig. Jeg vet ikke om
en vurderer de faktiske kunnskapene, eller hvordan den enkelte behersker
eksamensformen. Evnen til å besvare en eksamensoppgave.
Jeg kjenner flere voksne personer som ikke har greid eksamen i det faget de praktiserer
hver dag, år etter år. Fra disse eksemplene
mener jeg at vi bør drøfte om det er riktig at alle skal måtte ha samme type
eksamen. For eksempel kunne noen av disse hatt hjemmeeksamen, men da må en
stille seg spørsmålet om de har nok kunnskap til å gjennomføre en
hjemmeeksamen. Men hvorfor skal ikke denne gruppen få skrivekrus med i
utdanningen sin? Og på dette skrivekurset skulle en ha fokusert på skrive oppgaver.
Klart en skal anerkjenne dem for de kunnskapene de
har tilegnet seg i faget, men av respekt for denne gruppen bør også en være
klar over at skriving er ikke alltid det de praktiserer mest verken i jobben
eller privat. Dermed må det å svare på eksamensoppgaver være en del av
undervisningen. Det er jo klart at alle voksne som melder seg på et krus i for
eksempel i teorien for et fagbrev, gjør det for å kunne gå opp til fagprøven. Jeg vet også om eksempler
på folk jeg kjenner som har lest en helg, og bestått teorien til fagprøven uten
problemer. Derfor tror jeg at mye kunne gjøres med valg av eksamensform og
veiledning om de ulike eksamensformene. Det å tenke nytt og kreativt. Finne den
eksamensformen som gjør at alle for vist hva de kan, og dermed hva de ikke kan.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar