De mest betydelige lederne gjennom
tidene har hatt to vesentlige egenskaper felles, de har vært gode talere og
lærere (Skogstad 2002:413). En lærer må ha greie på organisasjonens verdier, og
må kunne formidle disse. Slik at medarbeiderne forstår innholdet, og ut fra
egen vilje lever verdiene i praksis. For å være en taler, må en ha noen å tale
til, forme talen å tydeliggjøre budskapet, for eksempel med en historie, med
humor og/eller med å lese eller henvise til et kjent stykke poesi. En tale må
ha musikalitet i seg, og være en samtale til tilhørerne. Å tale er ikke den
kommunikasjonsformen som hverdagen til en leder består mest av, det er nemlig
hverdagskommunikasjonen som for eksempel småprat med medarbeidere. Hverdagskommunikasjonen kan en dele inn i den
formelle og uformelle kommunikasjonen, og hvis ikke dette samsvarer oppstår det
utydelighet, som igjen kan føre til mangel på troverdighet.
En kan si at
ledelse er en kunstart, og kunsten består av å forme organisasjonen (Skogstad
m.fl. 2002:401). Både organisasjonen målrettete virksomhet, organisasjonens
psykososiale miljø og kulturutvikling i organisasjonen. Ledelse handler blant
annet om hvordan ledere samspillet med de ledete, og hvordan de ledete handler
seg imellom. De mellommenneskelige forhold på en arbeidsplass påvirker helsen
til medarbeiderne.
Det er altså god
økonomi å sørge for at relasjonene mellom medarbeiderne er gode. En
arbeidsplass må fornye seg både faglig og menneskelig over tid (Skogstad m.fl.
2002:405). Ledelse skjer i samhandling med andre, og er et relasjonelt begrep.
Den menneskelige fornyelsen er viktig fordi alle bør ha noe nytt å si, for
eksempel en ny historie, nye morsomheter og lignede, dette er for å inspirere fellesskapet.
Organisasjonen og ledelsen må legge til rette for den enkelte personlige
utvikling, både faglig, menneskelig og samarbeidsutvikling. Samarbeidsutvikling
kan en forstå som fagligsamarbeid eller som samværsutvikling. Begrepet
samværsutvikling har med å gjøre hvordan trivselen er på arbeidsplassen, for
eksempel hvilken aktelse og hvordan medarbeiderne kommuniserer med hverandre.
Det er vesentlig at lederen forstår styrken i fellesskapsfølelsen, med å bedre
kommunikasjonen til den enkelte medarbeider, som igjen øker hans/hennes
samarbeidsevne. Dette er med på å bygge og vedlikeholde gode relasjoner mellom
ledelse og medarbeidere. Det bærende elementet i alle organisasjoner er
samtaler (Skogstad m.fl. 2002:420). Siden samtaler fungerer både som relasjon
bygging og/eller vedlikeholding og som informasjonskanal. Å være leder varierer
i roller og arbeidsoppgaver, det to forskjellige yrker å være rektor eller
avdelingssykepleier. Noe vil de sannsynligvis ha felles, de har begge ansvar
for andres arbeid, de har mandat for å gjøre noe på vegne av organisasjonen og
de utfører viktige funksjoner for hele organisasjonen (Strand 2001:11). Andre
fellesnevnere i arbeidsdagen til en leder er at det er komplisert å planlegge
arbeidsdagen og mangel på tid til nødvendig gjennomtenkning. Dagene går med til
uformelle og formelle møter. På grunn av dette bruker lederen mye av sin
arbeidsdag til å snakke. Hvordan lederen kommuniser påvirker blant annet
troverdigheten og tilliten de ledete føler ovenfor lederen. Dermed blir språket
til lederen en viktig del av ledelsen
hans/hennes.
Å bruke
retoriske virkemidler er ofte nødvendig for å motivere og engasjere mottakeren
(Skogstad m.fl. 2002:416). Lederen må være bevisst det retoriske, og bruke det
bevisst når de skal motivere og engasjere medarbeiderne. For å kunne beherske
dette virkemiddelet må en kunne mer enn bare faget. Med et stort interessefelt,
har en sjanse for å se flere muligheter. Hvis lederen har en ensporet utdanning
og interesser vil dette være kreativt dempende på organisasjonen. Flere forskere mener at man holder på å
ødelegge språket med at kildene til språkligutvikling er fjernsyn og video,
informasjonsteknologi og fagutdannelse (Skogstad m.fl. 2002:416). Bruk av mange
vanskelige faguttrykk kan føre til avstand mellom leder og ledet. Sokrates
brukte ingen vanskelige akademiske faguttrykk, han snakket samme språk som
samtaleparten (Svare m.fl. 2004:83). På
grunn av språkødeleggelsen blir de tradisjonelle språkutviklerne viktigere enn
før, eksempel på dette er litteratur, historier, eventyr, kunst og musikk
(Skogstad m.fl. 2002:416). Utdanning og trening i talekunst var en selvfølgelig
for alle som skulle opptre offentlig i den greske og romerske oldtiden
(Skogstad m.fl. 2002:416). Disse seminarene ble innledet av at deltakerne
spilte en melodi på fløyte eller lyre. I dag er det flere norske bedrifter som
har kulturtiltak for medarbeiderne, blant annet kan de ha kunstklubb,
revygrupper og kor. Dette viser at ledelsen har forstått at utviklingen av hele
mennesket er viktig for organisasjonen.
Tradisjonelt er ikke talekunst og musikk en del av lederutdannelsen i
Norge, men musikalitet, kunstinteresse og litraturinteresse vil ha en positiv
innflytelse på lederens språkutvikling og personligutvikling.
Språk skaper en
virkelighet. En leders oppgave er å få medarbeiderne til å tyde og oppfatte
opplevelser og begivenheter på måter som er forenlig med organisasjonens mål
(Colbjørnsen 2004:116). Lederen må informere de ledete om hva som skjer i
organisasjonen. På denne måten for lederen være med på å forme
virkelighetsoppfattelsen i virksomheten.
Ved å ha god
informasjonsflyt til medarbeiderne, vil en redusere usikkerheten, og dermed
redusere løspraten i organisasjonen. Den mest brukte kulturpåvirkningsmetoden
er å informere medarbeiderne. Fortellinger og historier formes av at en setter
ord på hendelser og opplevelser (Svare m.fl. 2004:66). Dette kalles for
narrativ teori. Hvordan en former fortellingen påvirker forståelsen av
virkeligheten, og dette bør en bruke når en vil påvirke medarbeiderne. Lederen
må være oppmerksom på fortellingens makt, og bruke dette bevisst når han/hun
skal presentere verdiene for medarbeiderne. På denne måten kan han/hun forme
virkelighetsoppfattelsen til medarbeiderne, slik at holdningen praktiseres i
det daglige arbeide. Bruke fortellingens makt for å utvikle den enkelte
medarbeideres samværsevnen. Lage normer for samvær gjennom
historiefortelling.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar