Ordet ledelse kommer av
det norrøne ordet leia (Aadland 2004:31). Vikingene eksporterte dette ordet ut
i verden. For å finne leia må et skip ha stø kurs for å kunne navigere mot rett
havn (målet). Turen over havet kan være full av farer, men kapteinen må ha de
kunnskapene om farene som for eksempel vurdere strømmer, vind, tekniske
egenskapene til skipet, bruke mannskapene på best mulig måte og unngå mytteri.
Kapteinen må vise mannskapet
tillitt, kontroll og tydelig kommunikasjon for å få skipet i havn. På sammen
måte må en leder ta ansvar å styre organisasjonen mot målet. Vanskelighetene en
leder møter i hverdagen er å holde budsjett og/eller bli mer effektiv. Samtidig må en styre etter det ønskete målet
langt der framme.
Som leder må en lede
andre, derfor kan en si at ledelse er et relasjonelt begrep. Tillitt er noe en
får som leder av de ledete fordi en har gjort seg fortjent til det. Uten
tillitt vil det lett kunne oppstå mytteri blant de ansatte.
Det er altså
medarbeiderne som gir en leder troverdighet, og dette gjelder på alle nivåer.
En vil som leder alltid ha en konflikt mellom tillitt og kontroll. Ved å
kontrollere sine medarbeidere, kan de føle seg misstenkliggjort. Kontroll er et
element i lederskap. Samtidig er det slik at når en viser noen tillitt, vil de
føle at e vil vise seg tillitten verdig. Det er altså slik at for mye eller for
lite, tillitt eller kontroll, er farlig (Aadland 2004:194). Som Einar Aadland
skriver det: ”Utfordringen er å være raus og stødig på samme tid, blåøyd og
prinsippfast, dristig og realistisk” (Aadland 2004:194).
Den ene ytterligheten
kalles for manipulasjon, tvang eller meningsterror den andre ytterligheten
kalles for godtroende naiv, snillistisk, og utydelig. Ingen av disse ordene
klinger positivt. Dermed trenges det god
dømmekraft og klokskap når kapteinen skal finne den gyldenemiddelveg fram mot
riktig havn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar