Kommunikasjon
er et vanskelig begrep. Teorien er veldig enkel: A sender ut et budskap til B, og B gir
tilbakemelding på å ha forstått budskapet. Budskapet kan sendes ut verbalt
eller med handlinger. Men hvordan vi sender ut budskapet er også viktig. Hvis
en organisasjonen skal nå andre med et budskap, må en sende ut budskapet der
folk er.
Altså
er det ikke bare å sende ut et budskap, men det må være noen der som kan motta
budskapet. Ergo da må man faktisk sende ut budskapet der det er noen til å
motta det. Jeg kan ikke stå på ”den ytterste nakne ø”, og
hyle et budskap, når det ikke er noen
til stede. Dette blir en monolog ikke en dialog, og ordet kommunikasjon det
latinsk communicare, «gjøre felles».
Men
vi har også andre momenter som også er viktig med henblikk på kommunikasjon, nemlig
logos, ethos og pathos.
Logos
er: Hva er fakta i saken? Her er det viktig å komme med god fakta informasjon,
dette er spesielt viktig i det profesjonelle landskapet.
Etos
er: En taler som ikke snakker
overbevisende har intet ethos. Ethos er altså talerens evne til å overbevise
tilhørerne. Hvis en presenterer noe uten å ha med seg hjerte, vil en ikke greie
å overbevise den mest velvillige tilhøreren.
Pahos
spiller på følelser, det å kunne vekke sympati for vår sak, og motvilje hos
motparten.
Personlig
vet jeg at det er veldig få personer som leser bloggen min, hvis jeg vil nå ut
med et større budskap vil jeg da bruke andre nettsteder, der folk er. Jeg kan
ikke stå og skrike ut mitt buskap på ”den ytterste nakne ø”, jeg må oppsøke
folk med mitt budskap.
Kommunikasjon på nette er faktisk vanskeligere
enn kommunikasjon ansikt til ansikt. Det er fordi en ikke for automatiske
tilbakemeldinger, og en konkurrerer med flere, en konkurrerer med all verdensnettseder. Derfor må en planlegge
kommunikasjonen der folk er, for å slippe å kase ut resurser unødvendig. Dette
forstår de aller fleste bedrifter og organisasjoner, men ikke alle, og de
velger da å ikke få til noen som helst kommunikasjon med omverden. Dessverre er
det folk flest som bestemmer hvor de er, også på nettet, ikke en eller annen
kommunikasjonsveileder eller kommunikasjonsvilleder.Selv om man har fakta i
saken, en snakker overbevisene og en vekker sympati, må en være tilstede der
folk er, også på nettet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar