søndag 29. mars 2015

Religion er ikke det samme som ukultur



Til vanlig har jeg ikke noe problem å snakke om tro og tvil, men jeg har problemer med å snakke om det med min seksåring.  Jeg har lyst til at hun skal utvikle seg til en fordomsfri person. Derfor må jeg vise henne alle gjennomtenkte religioner er OK. Det er  hun som velger selv hva hun vil tro på, og hvis hun velger å ikke tro er dette også OK.

For meg er ikke troen det viktigste, men hvordan vi oppfører oss mot hverandre. Moral tror jeg ikke har med tro å gjøre, jeg ser dette som allment, og er bestemt av kultur, ikke religion. Kultur kan utvikle seg til ukultur. Derfor har jeg problemer med å godta at enkelte religioner er mer umoralske enn andre. 

For eksempel den uskikken med å omskjære barn, både jenter og gutter, er like vanlig i blant kristne som muslimer i enkelte afrikanske land, dette er en ukultur som må bekjempes. Men det viktigste er at vi tør å snakke om det, på den måten vil vi kunne bekjempe dette.  Vi må selvsagt også regulere dette med lovverk, men enkelte vi kanskje mene at kultur kommer før lovverket.  Dermed blir dialog det beste middelet mot ukultur. 

Jeg blir litt sur på at enkelte ser ukulturen, og påstår at dette er spesifikke religioner.  Vi sitter i de ulike skyttergravene å slegger drit om hverandre, og av drit blir det drit, istedenfor å ha en dialog.
Personlig tror jeg ikke det er muslimer, krisene, jøder  osv. som for folk vekk fra troen, men fundamentalistene.  Personlig tar jeg avstand fra alle fundamentalister. Jeg vil ha et samfunn der en bruker diskusjon, og lar det beste argumentet vinne.

Det er vi mennesker som skaper krig og ukultur, kan vi ikke gå sammen om å skape fred og en kultur som er basert på idealene likhet, frihet og brorskap.  

 Kringsatt av fiender, gå
inn i din tid!
Under en blodig storm –
vi deg til strid!

Kanskje du spør i angst,
udekket, åpen:
hva skal jeg kjempe med,
hva er mitt våpen?

Her er ditt vern mot vold,
her er ditt sverd:
troen på livet vårt,
menneskets verd.

For all vår fremtids skyld,
søk det og dyrk det,
dø om du må – men:
øk det og styrk det!

Stilt går granatenes
glidende bånd.
Stans deres drift mot død,
stans dem med ånd!

Krig er forakt for liv.
Fred er å skape.
Kast dine krefter inn:
døden skal tape!

Elsk – og berik med drøm –
alt stort som var!
Gå mot det ukjente,
fravrist det svar.

Ubygde kraftverker,
ukjente stjerner –
skap dem, med skånet livs
dristige hjerner!

Edelt er mennesket,
jorden er rik!
Finnes her nød og sult,
skyldes det svik.

Knus det! I livets navn
skal urett falle.
Solskinn og brød og ånd
eies av alle.

Da synker våpnene
maktesløs ned!
Skaper vi menneskeverd,
skaper vi fred.

Den som med høyre arm
bærer en byrde,
dyr og umistelig,
kan ikke myrde.

Dette er løftet vårt
fra bror til bror:
vi vil bli gode mot
menskenes jord.

Vi vil ta vare på
skjønnheten, varmen –
som om vi bar et barn
varsomt på armen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar