lørdag 7. april 2012

Påskemorgen


I dag er dagen vi som bekjenner oss til den kristne kirke har ventet på, Jesus har stått opp og Påskeharen har lagt sine egg. Vel, hjemme hos oss la Påskeharen sine egg på Påskeaften. Så nå foreslår jeg at vi synger Grundtvig sin påskemorgen, mens vi knasker inn mere påskemarsipan, og ellers tar livet med ro. Jeg sier bare prokrastinering.


Påskemorgen slukker sorgen
Påskemorgen slukker sorgen,
slukker sorgen til evig tid;
Den har oss givet lyset og livet,
lyset og livet i dagning blid.
Påskemorgen slukker sorgen,
slukker sorgen til evig tid.

Redningsmannen er oppstanden,
er oppstanden i morgengry!
Helvede vredes, himmelen gledes,
himmelen gledes med lovsang ny.
Redningsmannen er oppstanden,
er oppstanden i morgengry!

Sangen toner. vår Forsoner,
vår Forsoner til evig pris;
Han ville bløde for oss å møte,
for oss å møte i Paradis.
Sangen toner. vår Forsoner,
vår Forsoner til evig pris.
(N.F.S. Grundtvig, 1843)

fredag 6. april 2012

Langfredag


Påskefreden har nå senket seg i huset, og har tenk å bruke denne dagen til ettertanke og takknemlighet. Ja, jeg har mye å være takknemlig for.  Da jeg var liten synes jeg at langfredag var verdenskjedligste dag. Nå bruker jeg dagen til å sitte og tenke, noen ganger bare sitter jeg.  Jeg liker langfredag, for det er en av de dagene det ikke forventes noen ting av oss. For oss som lider av prokrastinering, er dette en ypperlig dag til å bare utføre prokrastinering.I dag er det altså langfredag eller den svarte fredagen, som er tradisjonelt en offentlig sørgedag. Her vi sitter inne og knasker påskemarsipan og sjokolade er vel vi langt fra sørging.

Det var denne dagen  sto folke å ropte korsfest han.  Pilatus skjønte ikke helt hvorfor det var så galt, det Jesus hadde gjort, og ville helst at han skulle settes fri. Men nå var det slik at han hørte på folke. Med dette gikk han inn i historien som han som tok live av Jesus. Historien forteller oss hvor farlig det kan være å gi etter for folkesmening. Noen ganger bør en ha ryggradd til å stå i mot presset fra andre.

Så i dag skjedde det alt i dag minnes vi korsfetingen, av han vi tror er gudsønn: Jesus fra Nasaret. Derfor synes jeg at det er riktig å bruke denne dagen til takknemmelighet.

Det er en annen ting jeg synes vi skal  være obs på  i Påsken det at vi ser hverandre, og tar vare på de som gjerne sitter alene. Julen er på en måte familiens høgtid, men Påsken bruker vi gjerne til å være med venner. Derfor kan enkelt føle seg veldig alene, spesielt når vi ser på TV og på sosiale medier  om hvor gøy og sosiale alle andre har det på fjellet, i byen eller ved sjøen. Så i dag på langfredag synes jeg at vi kan bruke noe tid på å se menneskene rundt oss, og vite at vi alle har personlig ansvar for å se andre mennesker og at vare på hverandre.

onsdag 4. april 2012

Den stille revolusjon:


Vi tror vi lever i et likestilt samfunn, men gjør vi dette? Jeg er kanskje en naiv av natur, men jeg tror ikke at vi lever i et likestilt samfunn. Jeg tror vi sliter med nedarvet holdninger som det vil ta generasjoner å rette opp.

Når jeg møter et menneske for første gang tar det ikke lang tid før jeg har plassert menneske i ulike kategorier, noe av det første er kjønn.  Med  plassere mennesker i ulike kategorier gir vi dem også egenskaper. 

Dessverre vet vi lite om hvordan de første menneskene levde. På et eller annet tidspunkt tok mannen overtaket. Dette overtaket er han selvsagt ikke villig til å gi fra seg. Kvinnene ble ”det andre kjønn”, og mannen begynte å betrakte henne som sin eiendel, på lik linje som hans hest, jord eller andre redskaper.   

Aristoteles mente blant annet at noen ganger vokser fosteret seg til en misdanning, og utvikler seg til en jente. Vi kvinner er altså misdannete menn. Thomas Aquinas mente at kvinnenes natur  mangelfulle og misavlet. Derfor bør kvinner ha en underordnete stilling i samfunnet.

Men Platon mente at både kvinner og menn skulle ha lik rett til utdanning, siden de hadde samme fornuft. Av dette kan en tolke at Platon hadde en likestilt holdning til kvinnene.

En av de kvinnene jeg beundrer mest er Simone de Beauvoir var eksistensialist. Blant annet mente hun at menneske er ikke fra naturens side dømt til å leve i en bestemt rolle, og at enhver rolle er skapt av menneske, dermed kan en forandres.  Det er menn som holder kvinnene ned i samfunnet, men vi kvinner må lære oss å bruke vår frihet. Friheten er noe som kommer innenfra. Simone de Beauvoir var født inn i en borgelig familie i Paris, med strenge regler om hvordan en pike skulle oppføre seg. Selvsagt gjorde hun opprør mot disse idiotiske reglene, og hun lurte seg ut om nettene på kafeer og barer. Da hun var voksen, og jobbet som lærer, sjokkerte hun både de andre lærerne og elevene med sin oppførsel.

Jeg tror hun ville ha likt den stille revolusjon som foregår i dag. Kvinnene har nå inntatt for fullt universiteter   og høgskoler, og tar nå flere eksamener enn menn. Denne stille revolusjonen kommer en til å merke når Norges høgeste embetsverk vil være besatt av kvinner i alle posisjoner. En vil kanskje i framtiden snakke om menn som det andre kjønn, det kjønnet som må hjelpes og som mangler kunnskap.

søndag 1. april 2012

Palmesøndag


Jeg har ofte forundret meg over at en del venner av meg ikke vet hva som skjedd i de forskjellige påskedagene. Noen ganger forstår jeg ikke at noen har fullført skolen, uten å fått med seg slike basis kunnskaper.   

Da jeg var liten var det faktisk palmesøndag som fasinerte meg mest. I dag er det altså palmesøndag, den dagen Jesus red inn i Jerusalem og ble hyllet som en stjerne av innbyggerne. Jeg fantaserte hvordan det var å være Jesus, og høre på denne hyllesten, samtidig visste han at de samme innbyggerne ville hyle korsfest ham noen dager senere.

Dette forklarer kanskje hvordan vi mennesker er: Vi skifter meninger hele tiden, og vi lar oss påvike av andre. Dermed kan en tolke hvordan påskefortellingen forklarer mennesket sin natur, på en enkel måte. Dette viser også hvordan en kan forklare mye ved hjelp av narraktiver.

Luk. 19, 28-38
Inntoget i Jerusalem
Da han hadde sagt dette, drog han videre på sin vei opp mot Jerusalem. Og som han nærmet seg Betfage og Betania, ved den høyden som heter Oljeberget, sendte han to av disiplene av sted og sa: “Gå inn i landsbyen som ligger foran dere! Når dere kommer inn i den skal dere finne en eselfole som står bundet, og som aldri noe menneske har sittet på. Løs den og før den hit! Og om noen spør dere: Hvorfor løser dere den? da skal dere svare: Herren har bruk for den.”

De to gikk av sted, og de fant det slik som han hadde sagt. Da de løste folen, spurte de som eide den: “Hvorfor løser dere folen?” “Herren har bruk for den,” svarte de. Så leide de folen til Jesus, la kappene sine på den og lot ham sette seg opp. Og der han red fram, bredte folk kappene sine ut på veien. Da han nærmet seg skråningen ned fra Oljeberget, begynte hele disippelflokken i sin glede å prise Gud høylytt for alle de mektige gjerninger de hadde sett. De ropte:
“Velsignet i Herrens navn
være kongen, han som kommer!
Fred i himmelen
og ære i det høyeste!”

mandag 26. mars 2012

Hvordan kan barns og unges nettbruk være et sted for sosialisering?


For noen år siden var data bruken til barn og unge hovedsakelig til spill, og det var noe en gjorde alene. Mange av disse barna ble sett på for å være usosiale og sære.  I de siste årene har det vært en ”eksplosjon” i bruken av sosialenettverk på internett,  og flere og flere barn og unge på sosiale nettsteder, hvor de er sosiale. Dermed kan en forstå at enkelte nettseder, for eksempel Facebook, et sted for sosialisering, og det er nettopp dette jeg vil diskutere i denne bloggen Men jeg drøfter også hvilken reklamearena disse sosialenettstedene er og hvordan dette kan påvirke barn og unge, og hvordan en kan få barn og unge til å bli kritiske nettbrukere spesielt med henblikk på reklame.

De fleste mennesker har behov for å tilhøre et fellesskap, som for eksempel familie, vennegjeng og arbeids/skole kamerater. Mange vil mene at det er disse fellesskapene som er med på å gi livet mening. Det å være i et felleskap er ikke nødvendigvis alltid lett, og det kan også være vanskelig å gå inni et felleskap (Bø 2005:15). Det sosiale liv er dynamisk, og en kan få tilbakemeldinger. Disse tilbakemeldingene kan føre til en tankeutveksling og samhandling, men også konflikter og kontroverser for individ hvor enkelte prøver å få kontroll eller endre tanke gangen, holdninger, verdisett og atferd. Noen ganger kan denne forandringen være til det gode, men andre ganger kan dette være destruktive. Det å tilhøre et felleskap kan være vanskelig når en blir presset til å gjøre noe en ikke vil, dermed blir det viktig at vi som foreldre gir barna våre den selvtilliten og styrken en trenger for å stå alene og ikke gi etter for press.

Spesielt på nettet er det lett å komme med falske meldinger om andre, det vil si et rykte, og disse ryktene kan det være vanskelig å stoppe (Bø 2005:247). Skal en tilhøre et fellesskap innebærer dette at en har forpliktelser ovenfor gruppa (Bø 2005:252), og på internett må en også forholde seg til norsk lovgivning. Enkelte kan oppleve sjikane på  disse nettstedene. Dermed kan en forstå at foreldrene bør følge med på det barna gjør inne på de sosialenettstedene, men også det at foreldrene skaffer seg kunnskaper og snakker med barna om god nettvett. Jeg tror også at det er viktig at denne kontrollen skjer sammen med barna slik de vet at en passer på de, og at grensene gjelder også på nettet.

I den moderne ”forhandlingsfamilien” bør en ha forhandlingsstrategien klar når en skal forhandle om tv-titting og PC bruk (Thuen 2008:224). Dermed bør også foreldrene sette seg inni bruk av sosialenettsamfunn. De kan også kreve å få være venn med barna og ha passord og muligheter for å gå inn på sidene deres. Slik jeg ser det har foreldre en plikt til å følge med barnas nettbruk.
Sosialpedagogikken sin ”far” Paul Natorp mente at:
”menneske blir menneske kun gjennom det menneskelige fellesskapet” (ibid.s.90) (Mathiesen 2008:39).
Med dette kan en tolke at en trenger mennesker rundt seg for å kunne utvikle seg som et menneske, og disse sosialenettsedene er jo steder en kan møte mennesker i et fellesskap.
I Abraham Maslow behovshierarki påpeker ham hvor viktig det er med sosial tilknytning for å kunne oppnå anerkjennelse, positiv selvoppfatning  og se behovet for selvrealisering (Imsen 1998:234). Men dette kan en forstå hvor viktig det er med å tilhøre en sosialtfelleskap for å kunne oppnå selvtillitt og utvikling. Mennesket er et sosialt vesen, og vi alle har behov for ”å høre til”, når bana vokser og blir eldre, for de mer behov for være med i en vennegjeng. De sosialenettstedene kan være et sted der en kan ”pleie” disse relasjonene. Barn og unge er i en fase hvor de har behov for å oppnå anerkjennelse og positivt selvbilde, dermed kan de sosialenettstedene være et sted der de kan få denne anerkjennelsen for at de skal se behovet for selvrealisering.

Sosialisering kan forklares enkelt med den prosessen som gjør mennesker til mennesker i et samfunn (Mathiesen 2008:39). Dermed kan en forstå at sosialiseringsprosessen er viktig i en barndom, og at det kreves andre mennesker for at denne prosessen skal kunne foregå. Dermed blir sosialisering en relasjonellprosess. Men kreves det ansikt til ansikt kommunikasjon for at  denne sosialiseringsprosessen skal skje? Kan ikke en bygge disse relasjonene i et nettsamfunn?
 Bø skriver i boka ”Påvirkning og kontroll –om hvordan vi former hverandre” om hva den britiske nettverksforskeren J. Clyde Mitcell mener om bruken av sosialenettverk:
”er et gitt sett med bånd mellom et avgrenset sett av personer, med de egenskap i tilegg at disse bånd som et hele kan bli brukt til å forstå den sosiale adferd til vedkommende personer.”  (1969:2)(Bø 2005:159)
Slik en kan forstå dette kan de sosiale nettstedene ses som sosialenettverk, siden de er avgrenset til et avgrenset sett av personer. Og i tillegg  er det koder for den sosiale adferden, både lovmessige avgrensinger og sosiale avgrensninger.

I  artikkelen ”Lek og læring” skriver Stig Brostrøm og Mogen Hansen at læringsrommet kan være at barna etterligner i samvær en til en, læring i sosiale fellesskap, læring på egen hånd og dialogisk læring (Brostrøm m.fl. 2003:117). Læringen i samvær en til en kan en også beskrive som mor-barn-relasjonen, og når barna opplever at foreldrene er brukere av sosialenettsamfunn,på Internett, vil de også få interessen for sosialenettsamfunn. Samtidig vil de gjennom deltakingen på de sosialenettsamfunnene få lærdom som de trenger for å kunne overleve i samfunnet.

Læring kan finne sted i spontane og uformelle situasjoner og i systematiske planlagte situasjoner der en skal tilegne seg visse bestemte ferdigheter og kunnskap (Brostrøm m.fl. 2003:117). Slik jeg forstår det er det i de spontane og uformelle situasjoner læring innen sosialeferdigeter skjer. Det vil si at det er når barn og unge er i nettsamfunn kan det skje en leken og spontan læring.

En kan si at leken er en aktiv måte å lære seg ferdigheter for å kunne forstå og delta i samfunnet (Brostrøm m.fl. 2003:139). Innholdet i leken påvirkes av samfunnet rundt barnet, og undersøkelser viser at barnets lek inneholder bare tema fra det nære voksenlivet (Brostrøm m.fl. 2003:143). Dermed kan en forstå at barnaslek er kulturellbetinget og tidsbestemt. For eksempel når jeg vokste opp på 1970-tallet  var data noe fremmed noe som ikke var en del av vår hverdag. Nå fortiden er PCer noe som alle har, og barna oppfatter datamaskiner som en viktig del av voksenlivet. De voksne rundt barna deltar gjerne selv innen for enkelte nettsamfunn, og barna kan oppfatte dette som noe som opptar deres oppmerksomhet.

Vi alle blir påvirket av den reklamen I de siste årene er en ny type reklamearena vokst fra nemlig den reklamen som foregår på de sosialenettstedene. For eksempel  å bli medlem av en gruppe eller bli venner med butikker eller andre firma på Facebook. All reklames forutsetning er kapitalisme (Bø 2005:282), det vil si et vil si at noen vil tjene penger, og at en velger å informere forbrukerne slik at de skal kjøpe produktet. mener at det er viktig at barn og unge forstå at dette er en reklamekanal på lik linje som TV-reklamen og annen reklame du utsettes for i hverdagen. 

Men det er ikke nødvendigvis at det er økonomiske virkningene, de ikke økonomiske vikningene som kan skremme mest. Slik som for eksempel at en kan forandre   holdninger og verdier (Bø 2005:292). Dermed blir det de voksne  rundt barna sitt ansvar å bevisst gjøre barna på at dette er en type reklame på lik linje med annen reklame.

Hvor eldre barnet eller den unge er, jo mer kan de bli påvirkelige er de (Bø 2005:196). Bø skriver i boka ”Påvirkning og kontroll –om hvordan vi former hverandre” at forretningsstanden syr sammen skreddersyde reklame hvor det spiller på de unges usikkerhet og søken etter status og popularitet (Bø 2005 :167). På mange profiler, i nettsamfunn, oppgir profilinnehaveren sin fødselsdato og år. Dermed er det ikke vanskelig for foretak å skeddersy et budskap for den enkelte.  Reklame kan altså skape behov, trender  og forventinger i barnas og de unge sitt miljø. Av dette kan en tolke at den samme forretningsstanden benytter seg av dette også når det gjelder det sosialenettet. En kan da forstå at dette blir en ny og stor kanal for påvirke barn og unge, og jeg antar at de benytter seg av denne kanalen for å oppnå større salg for sine produkter.

I denne bloggen har jeg prøvd å vise hvordan sosialnettsteder kan bli en av fremtidens steder for sosialisering og hvordan bruken av disse sosialenettstedne blir en del av sosialisering til å bli samfunsborgere. Men dagens barn er jo, framtiden voksne, og dette er en verden de kommer til å være tygge på. Ved å være med i sosialenettverksteder  kommer de til å kjenne  til de spillereglene som gjelder på  nettet. Dette er en utvikling som nesten er umulig å stoppe, men selvsagt kan en gjøre nettet til et trygt sted for barn og unge. Det å være i et sosialt fellesskap er ikke lett, og det kreves at en har de sosialeegenskapene som fellesskapet har eller ønsker seg. Det selvsagt farer og folk som vil utnytte eller få utbytte av barn og unge. Dermed er det viktig av vi voksne følger med  og lærer oss evnen til å forstå det som foregå, og formidler dette til barn og unge slik at de kan bli kritiske brukere av de sosialenettverksstedene. 


Littaturliste:
Brostad, S., Hansen, M.: 3Lek og læring (105-159) I:Per Arneberg og Bjørn Overland (red): Pedagogikk. Mangfold og muligheter. Damm:Oslo 2003
Bø, I.,2005,  Påvirkning og kontroll : om hvordan vi former hverandre, Fagbokforlaget:Bergen
Imsen ,G., 1998, Elevens verden innføring i pedagogisk psykologi, 3 utgave, Tano Aschehouge: Oslo
Mathisen, R., 2008, Sosialpedagogisk perspektiv på individ og fellesskap, Universitetsforlaget:Oslo
Thuen, H.,2008, Om barnet - oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien, abstrakt forlag:oslo