Å føde et barn er vel noe av det største en kan oppleve. Vi beskytter
våre barn alt det vi kan. Ønske at de skal bli lykkelige mennesker er det
eneste vi som foreldre ønsker. At livene
deres bare skal bestå av oppturer, og bare små nedturer. Det er rart man tenger
nedturer i livet for å vokse noe som mennesker, men jeg tror en trenger også
oppturer for å vokse mer.
Noen barn er født med store utfordringer, og da er ønske
vårt at de skal greie seg godt på tross av utforringene i hverdagen.
Jeg har ofte undret
meg over hvor sympati vi har for de som har greid å nå toppen, på tross
av. Vi liker når tapere blir til
vinnere, det er kanskje fordi vi føler at noen fortjener suksessen mer enn
andre. Dette har nok noe med at vi selv har ansvar for å forvalte våre evner og
talenter på best mulig måte. De som greier å yte mer enn en forventer av en,
høster en beundring for.
Hva som forventets av en varierer mellom ulike kulturer, men
også av sosialtilhørighet. En vil heller ikke kreve mer av et barn, enn det en
mener de har evner til. Hvis jeg hadde greid å blitt verdensmester innen en
sportsgren , for eksempel skiskyting hadde nok de fleste blitt forundret.
Det jeg synes er mest forundrende er at enkelte mener at en
svikter livet til foreldrene hvis en velger en annen retning enn foreldrene. For
eksempel som idéhistorikeren Ronny Ambjörnsson forteller om i boka «Mitt
förnamn är Ronny», der han valgte å gjøre en karriere enn det som forventes av
miljøet rundt. I Norge er vel det Lars
Ove Seljestad som er talsmannen for den som har tatt ut på klassereisen. Hvordan
de ulike miljøene reagerte på hans valg, det at deler av miljøet rundt han
mente at han hadde sviktet og ikke så kvaliteten i deres liv eller valg.
Vi hører stort sett bare om dem som velger å ta en
akademiskutdannelse, og kommer fra et arbeidermiljø, vi hører sjelden om dem
som velger å ta en yrkesutdannelse som kommer fra et akademiskmiljø. Det er jo klart
hvis det finnes noe som en kan kalle for en klassereise, kan en vel reise på
ulike veger, noen vil kanskje kalle dette for å reise oppover og nedover?
Dette er noe av grunnene til at jeg blir provosert av dette
idiotiske begrepet klassereise, dette kan selvsagt komme av at jeg forstår ikke
begrepet. Siden det kystmiljøet jeg er oppvokst i var klassebegrepet
fullstendig ukjent, dette var bare noe som lærerne i samfunnsfagstimene maste
om. I motsetning til de industriplassenene hvor jeg har tilbrakt mange år, som for
eksempel Krikenes, Sauda og Odda, der klassebegrepet lever, og ikke minst
klassebevisstheten. I disse miljøene
oppleves ikke disse begrepet klassereise som idiotiske, men har en mening. Dermed
kan jeg forstå begrepet teoretisk, men ikke følelsemessig. Det er kanskje det
som provoserer meg begrepet jeg forstår
det ikke i hjerte, og det gjør at jeg misliker hele begrepet.
Det viktigste for meg som mor er at mine barn blir lykkelige
uansett hva de velger, og at de for både oppturer og nedturer her i livet. Slik
at de kan si den dagen de møter St. Peder: ”Ja jeg har levd mitt liv, og har
forvaltet det på best mulig måte”
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar