Er det samfunnet sin oppgave å styre yrkesvalget til ungdommen.
Nå er det slik at det er noen yrkesgrupper en trenger mer av enn andre.
Samfunnet trenger for eksempel flere sykepleiere enn sosiologer eller filosofer.
Skal samfunnet betale for utnyttige utdanninger? Og hva er en nyttig utdanning?
Eller kan vi bare importere nødvendig kompetanse fra utlandet? Eller bør en
stimulere norsk ungdom til å ta nyttige utdanninger?
Huff, denne diskusjonen er vanskelig. Det å ha en god utdanning betyr ikke bare at du kan et fag, men for å greie en høgereutdanning i dag, må du også ha annen også kunnskaper innen språk, samarbeidevne og selvstendigarbeid.
Er det rett å stimulere studenter ved å ettergi studielån
ved nyttige studievalg? Men det norske samfunnet gir gratis utdanning til dem
som velger offentligeskoler, også på høgskole nivå. Dette må da være et godt
tilbud, for det er få land som har gratis utdanning til alle studentene, men vi
nordmenn tar dette som selvsagt. Blir det ikke da urettferdig at viss en velger
et studium der en nesten er garantert jobb, skal en i tillegg få ettergitt
studielån?
Kanskje en kan stimulere flere søkere ved å opprette flere
studieplasser. Dette kunne sikkert vært lurt. Personlig har jeg fastlege Vakant
så jeg tror at det kunne vært en ide om å opprette flere studieplasser på medisinstudie.
Dette tror jeg ikke legeforeningen ville ha likt. Når markede er mettet, vil jo
lønningene til legene synke.
Rent logisk skulle en trodde at på grunn av mangel på
førskolelærere har disse en ekstrem høg lønn, men deres fagforbund godkjenner hele
tiden at ikke førskolelærer for jobb som førskolelærer. Jeg tror for eksempel
ikke at en legestudent eller en hjelpepleier/sykepleier ville ha fått jobb som
lege, slik en førskolelærerstudent (på deltid) eller en assistent kan jobbe som
førskolelærer. Av dette forstår jeg at fagforeningen deres mener at en ikke
trenger noe utdanning, og at utdanningen er bare noe tull. Personlig blir jeg
skremt av at barnehager godkjenner førskolelærer som ikke er ferdig med
utdanningen. Dette må jo svekke kvaliteten på det tilbudet barna blir tilbud. Hvis
ikke kvaliteten blir svekket forstår jeg ikke hvorfor en skal ha førskolelæreutdannelse.
Altså barna for et dårligere tilbud enn
det som er lovpålagt, men vi som foreldre betaler det samme. Det noe her som
ikke stemmer rent logisk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar