Som alle andre begreper har begrepet læring hatt ulike forståelse. En kan definere læring som en indre prosess
som innebærer en varig forandring i opplevelse og adferd som et resultat av
erfaring. Men for det har vi ulike forståelser om hvordan vi forstår det å
lære.
Læring som økning av kunnskap. Med dette forstår en kunnskap
som noe som befinner seg ”utenfor” studentene, og som lærerne skal en bringe
kunnskapen inn i hode på vedkommende gjennom opplæring.
Læring kan også forstås som gjenkallelse av informasjon. Læring
kan bli forstått som å gjenkalle en kunnskap
eller bringe biter av kunnskap utenfra, fra en bok eller fra en
lærer, og inn i hode på studentene. Da blir kunnskap forstått som noe som blir
lagret opp i hode, og noe vi tar fram når vi for bruk for det.
Læring som en tilegnelse av fakta, ferdigheter og holdninger
som kan bevares og brukes i praksis. Her er læring noe nyttig som kan brukes i
praktisk, og derfor er det som er lært
sett som noe verdifullt. Læring for livet.
En annen måte å forstå begrepet læring er å se de som en helhetlig
prosess. Læringen blir sett på som en helhetlig prosess ved at kunnskap o
informasjon blir satt inn i nye sammenhenger og anvendes der. Kunnskapen blir
omformet, og læringen blir derfor ikke sett om rent oppgulp eller reproduksjon.
Med erfaringslæring menes at erfaringer og kunnskap vil
påvirke de valg en person tar i dag og i framtiden. I tidsrommet mellom ulike
handlinger vil det foregå en tankeprosess som i hovdesaklig inneholder observasjon
og refleksjon, og i ettertid vil det foregå en abstraksjon og generalisering prosess.
Men denne forståelsen av læring er det viktig at læreren tar erfaringene til
studentene på alvor, å bruke den aktivt i undervisningen.
Voksne lærer ikke på
en annen måte enn barn og unge, men voksne har livssituasjon og et annet
erfaringsgrunnlagt. De har en sekk med levd liv, og erfaringer med seg i
klasserommet. Men samtidig har de med seg forventninger til hvordan vi lærere
som skal utfylle vår rolle som lærere, og dette er gjerne forbundet med hvordan
lærere tideligere har utført sin lærerrolle.
Siden den nye lærerollen går ut på å drive med reflekterte
opplæring , med aktive studenter, med henblikk på helhetslæring, og få skolen
som en interagert del av samfunnet, vil dette være konfliktskapende i forhold
til voksne syn på lærerollen. De har gjerne et tradisjonelt syn på lærerollen,
der læreren underviser, studentene tar imot, fokus på avgjørende
faktakunnskaper, vurderingen skal skje med prøver og skolen var avskilt fra
samfunnet. Denne konflikten kan være hemmede for læring, og vi som lærere bør
være bevisst denne konflikten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar