søndag 5. mars 2017

Mot i bryst, vett i pannen og stål i rygg



Jeg er født uten pikk, og dette medfører at jeg må bite tennene sammen når jeg har smerter. Da jeg hadde gallesteinssmerter prøvde fastlegen min å legge meg inn for smertebehandling, svaret var nei; senere på dagen la sykehuset inn en mann som hadde gallesteinssmerter for smertebehandling.  Legen min forsto ikke hvorfor sykehuset behandlet oss ulikt. Jeg kjenner heller ingen kvinner som har blitt lagt inn til smertebehandling på grunn av gallesteinssmerter, men jeg kjenner en del menn.

Noen sykdommer er faktisk mye mer utbredte hos kvinner, enn hos menn. Eksempler på dette er gallestein og alvorlige tilstander av skoliose. Jenter har faktisk 5-10 ganger mer utsatt for skoliose utvikler seg til alvorlige tilstander enn det gutter har. Dermed kan en forstå at det er faktisk flere jenter som går rundt med livreddende stang i ryggen enn gutter. Men jeg har aldri hørt noen av disse jentene klaget til pressen over sykdommen. Jeg har heller aldri hørt at de har greid seg på tross av……

Denne stangen som gjorde slik at jeg kunne gå på beina mine i 18 årsaldrene, uten denne stangen ville jeg ikke hatt lunger til å gå selv. Stangen gjorde at jeg ble fri for pustevanskelighetene. Denne stangen som gjør meg til en god skattebetaler for samfunnet. Denne stangen som har gjort meg i tilstand til å gå gravid og føde barn til samfunnet, videreføre slekten. Denne stangen som gjør slik at jeg har minimalt sykefravær på jobb. Jeg kan selvsagt takke mine foreldre for livet, men jeg kan takke denne stangen i ryggen for at jeg kan leve.

Noen ganger påpeker enkelte mitt store arr på ryggen, og med stolthet forklarer jeg at det er dette arret som reddet mitt liv.

Klart en kan ikke sammenligne ulike sykehistorier med hverandre, men noen fellesnevnere vil det alltid være for de samme sykdommene. Dermed blir jeg ganske sinna når enkelte bagatelliserer min hverdag, i sammenligning med andre sin hverdag.  Jeg blir også sur når denne livreddende operasjonen, blir framstilt som noe som har vært en feil og selvsagt noe som må rettes opp i utlandet. Vi har faktisk veldig dyktige leger og annet helsepersonell i Norge.   

Jeg er veldig stolt over at jeg kan synge med full hals:

Mot i brystet, vett i pannen stål i rygg og armer, ryggen rak og blikket fritt, se det er bra.
Tåle slit og tåle vondt, og tåle frost og varme, slike jenter det vil gamle Norge ha………..

‘Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Ta nå muntert i, intet fuskeri, er da ikke vi mor Norges børn
Vi skal lære, vi skal øve, vi skal krefter vinne, krefter som kan holde ut en alvorstørn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar